Skip to main content
Obsah ukázat

Odstartujte své úspěšné webové stránky bez trápení

Vytvořit vlastní webové stránky zdarma se může zdát jako zastrašující úkol, který je nejlepší nechat na bedrech technologických guru a počítačových mágů. Určitě jste však slyšeli, že tvoření webových projektů v redakčním systému WordPress nemusí být tak složitá disciplína, jak se zprvu může zdát. I já se vás pokusím v následujících řádcích povzbudit ve stylu: Jasně, jděte do toho a vytvořte si webové stránky! Ten výsledek stojí za to.

Dnes může každý člověk použít celou řadu nástrojů, které jsou zaměřeny na tvorbu, ale i správu webových stránek. Jejich nespornou výhodou je, že zpřístupňují webdesign i pro ty méně technologicky zdatné, kteří si chtějí snadno a rychle vytvořit aspoň jednoduchý a funkční web. K dispozici je nejeden nástroj pro tvorbu (resp. editor), ve kterém lze webové stránky vytvořit. Jedná se třeba o Wix, Webnode, Wedos Website (viz moje osobní recenze) a další. My se však budeme věnovat jednomu z těch nejpopulárnějších nástrojů, a tím je systém WordPress (dále ho občas budu zmiňovat pod zkratkou „WP“ pro zjednodušení plynulosti textu) určený právě pro tvorbu a správu webových projektů. Prostřednictvím tohoto redakčního systému lze poměrně dobře ovládnout efektivní tvorba jednoduchých i pokročilých online projektů, a to bez nutnosti znát kódování. Právě to je často noční můrou kohokoli, kdo kdy pomyslel na to, že by si zpracoval osobní či firemní web svépomocí.

Velkou výhodou WP je, že každý si může jeho prostřednictvím vytvořit web zdarma. To jediné, za co člověk zaplatí je doména a webhosting – to jsou nutné, avšak nízké, náklady, které se vážou ke každému online projektu. Není potřeba se obávat, že by vás „zrujnovaly“. Skrze WP můžete snadno tvořit projekty různého zaměření – patří sem osobní blogy, profesního portfolia, dokonce i tvorba e-shopů. Skvělý je mimo jiné pro živnostníky, kteří se vyhýbají tvorbě webu třeba právě proto, že ceny některých „webařských“ firem jsou příliš vysoké, nehledě k jejich časové zaneprázdněnosti při velkém počtu klientů. WordPress také nabízí velké množství šablon (rovněž je k dispozici výběr z mnoha šablon zdarma) pro unikátní vzhled webu.

Ať už jste umělec, který chce prezentovat svá díla, podnikatel, který hledá způsob vytvoření online prezentace pro firmu, anebo někdo, kdo si pohrává s myšlenkou založit vlastní blog či portfolio, můj průvodce tvorbou webu vás zaručeně vybaví základními znalostmi potřebnými k vytvoření webových stránek na míru, přesně dle vašich představ. V následujících kapitolách článku se společně vypravíme na cestu do světa tvorby webových projektů, na kterou vás nyní osobně zvu jako WordPress specialista s více než 15 lety praxe, v průběhu které jsem řešil spoustu problémů, které tvorba webových projektů přináší, a které dost možná řešíte i vy. Chci vás rozhodně motivovat, že tvorba webu nemusí být tak složitá, jak se zdá. Pokud se budete držet níže popsaných kroků, jsem přesvědčen o tom, že to zvládnete. Neznamená to, že se stanete profesionálním tvůrcem špičkových projektů…to by ani nemělo být vaším primárním cílem. Prostě a jednoduše se tvorbou webu můžete bavit a s radostí sledovat, jak vám pod rukama vznikají vaše nové www stránky, které jste si vybudovali sami, vlastníma rukama a pílí. A to za to přece stojí, ne?! 

Krok č. 1: Snažte se vytvořit web s konkrétním a srozumitelným účelem

Než položíte základy vaší první webové stránky, měli byste určit její účel. Každá webová stránka by měla mít důvod, proč má existovat; což souvisí i s důvodem, proč by měl někdo váš web navštívit a hledat na něm hodnotný obsah. Součástí stanovování účelu webu jsou mimo jiné následující body, nad kterými se nyní zamyslete:

1. Definujte svůj cíl / poslání

Zeptejte se sami sebe, proč chcete vytvořit webové stránky. Těch možností je nekonečné množství. Možná chcete online platformu pro prezentaci vašich profesionálních služeb, anebo plánujete založit blog o vaší vášni pro vaření nebo cestování po celém světě – to všechno jsou legitimní důvody tvorby webu. Jasné vymezení cílů webové stránky vám navíc pomůže řídit vaše rozhodování během procesu tvorby a významně ovlivní design, strukturu a obsah projektu.

2. Definujte cílové publikum

Dále byste se měli sami sebe zeptat, pro koho vytváříte webovou stránku? Pravděpodobně chcete, aby váš projekt navštěvovali uživatelé internetu, které bude váš obsah zajímat a v ideálním případě se budou na stránky vracet. Bez nich by pouze zel prázdnotou, což zřejmě není něčím, po čem byste výslovně toužili. Na návštěvníky vašeho webu je logicky snadnější cílit ve chvíli, když víte, kým jsou a co hledají. Identifikace vašeho cílového publika vám tedy pomůže dělat strategická rozhodnutí týkající se designu, rozložení a obsahu stránky, aby web dobře sloužil jedincům, pro které je určený.

3. Zvolte vhodný formát online projektu

Pokud jste stanovili svůj cíl a identifikovali cílové publikum, je čas zvolit typ webového projektu, který nejlépe vyhovuje vašim potřebám. Ačkoliv existuje mnoho různých typů, většina z nich se jistě vejde do jedné z následujících kategorií:

  • E-shopy / Online obchody: ideální pro prodej produktů nebo služeb online
  • Osobní nebo firemní webové stránky: zpravidla se jedná o jednoduchý web vhodný pro sdílení osobních zkušeností, myšlenek nebo odborných znalostí či prezentaci vaší firmy a služeb
  • Portfolia: perfektní volba pro umělce, designéry nebo fotografy, kteří chtějí prezentovat vlastní práci
  • Prezentace neziskové organizace: vhodné pro charitativní organizace nebo organizace se sociálními službami
  • Vzdělávací webové stránky: perfektní pro online kurzy nebo poskytování vzdělávacích informací a zdrojů

Při výběru vhodného typu projektu zvažte jak své aktuální potřeby, tak plány na budoucí růst. Web by měl dobře sloužit vašim účelům nejen nyní, ale i v budoucnu.

Krok č. 2: Zaregistrujte si doménové jméno

V případě, že chcete, aby byl web publikovaný online – čili byl součástí internetového světa, ještě něž zahájíte tvorbu webu, musíte si zajistit hosting s vlastní doménou (čili doménovým jménem). Doménové jméno je URL viditelná v adresním řádku webového prohlížeče. Nejlepším způsobem, jak si představit úlohu doménového jména, je přirovnat ho k adrese vaší ulice. Jedná se totiž doslova o domovskou adresu webu na internetu – respektive snadný způsob, jak vás návštěvníci internetu najdou mezi miliardami dalších webovek. Doménové jméno by tedy mělo být v první řadě snadno zapamatovatelné. Mám pro vás také další tipy k vymyšlení dokonalého doménového jména, nad kterými se můžete zamyslet:

  • Doménové jméno má být krátké a snadno zapamatovatelné – používejte známá slova, aby se předešlo překlepům
  • Vyhněte se pomlčkám, protože ty ztěžují zapamatování a psaní
  • Buďte jedineční (chcete se vyhnout záměně s konkurenčním webem nebo problémům s ochrannými známkami)
  • Pokud budujete značku, vyberte doménu se jménem firmy nebo jeho variací
  • Myslete do budoucna, protože změna domény na zavedeném webu je komplikovaná

Dobrý tip na závěr: Přímo v rozhraní poskytovatele Wedos si můžete ověřit, zda je konkrétní doménové jméno volné

Krok č. 3: Vyberte kvalitního poskytovatele hostingu

Všechny webové stránky, které navštěvujete, mají něco společného: jsou hostovány na serveru. Server si můžete představit jako počítač podobný stolním počítačům, které znáte z dřívějších dob.

Webhosting právě tyto servery využívá k hostování souborů webu. Když pak někdo zadá vaše doménové jméno do adresního řádku prohlížeče (Safari, Chrome ad.), server „dodá“ příslušné soubory (typicky HTML, CSS a PHP soubory). Úkolem prohlížeče, přes který návštěvník webu přichází, je přeložit obsah souborů na text, obrázky, videa a další typy dokumentů, které lze vidět a číst. A tak se vyhledávající uživatel dostane k obsahu webovek.

Hostingová společnost (poskytovatel) zajišťuje, že váš web je přístupný všem návštěvníkům po celém světě – ve dne, v noci. U poskytovatele hostingových služeb si v podstatě pronajímáte úložný prostor na jednom z jejich serverů, přičemž zavedené společnosti jako Wedos (viz moje upřímná recenze) jsou zodpovědné za nespočet stránek na celém internetu.

Nyní vás seznámím s přehledem nejběžnějších typů hostingu, se kterými se u většiny poskytovatelů setkáte:

Bezplatný hosting – Stojí vůbec za to?

Nezkušené uživatele často láká si vytvořit stránky pomocí jedné z mnoha bezplatných hostingových služeb. Tento postup vám však žádný opravdový odborník nedoporučí. Služby zdarma jsou totiž v tomto případě většinou výrazně limitované. První oblastí, kde tyto limity pocítíte, je třeba výkon webu, který se dlouho načítá a je „nemotorný“. To vám ve výsledku uškodí jak u návštěvníků webu, kteří „ztratí nervy“ při neustálém čekání na načtení stránky, ale rovněž vám to uškodí u vyhledávačů (Google, Seznam), které vás nebudou díky mizernému uživatelskému zážitku ve výsledcích vyhledávání upřednostňovat. 

Osobně bych se k tomuto řešení v žádném případě nepřikláněl. Za pár stovek ušetřených korun ročně to rozhodně nestojí.

Sdílený hosting – Ideální pro začátečníky

Sdílený hosting znamená, že váš web sdílí server s jinými weby. Je to cenově dostupná možnost, protože náklady na provoz serveru jsou rozděleny mezi všechny, kteří na něm hostují. To může být dobrý start pro malé weby, blogy nebo menší firemní prezentace – na těchto projektech zpravidla není očekávaný vysoký provoz, a tak není potřeba ani vysoký výkon serveru.

VPS hosting – Flexibilita a kontrola

VPS (Virtual Private Server) hosting nabízí větší flexibilitu a kontrolu nad webem. Konkrétně máte svůj vlastní virtuální prostor na serveru, který sdílíte s ostatními, ale zato s většími možnostmi přizpůsobení a bezpečnosti. VPS je skvělá volba pro weby s vyšším provozem nebo pro zákazníky, kteří potřebují v rámci provozu instalovat specifický software nebo provést konkrétní konfiguraci. Ovšem, pro začátečníky tento typ služby příliš vhodný není.

Dedikovaný server – Pro velké projekty

Dedikovaný server znamená, že máte celý server jenom pro sebe. To je ideální pro robustnější weby s velkým objemem provozu nebo pro zkušenější uživatele, kteří potřebují vysokou úroveň přizpůsobení. Dedikované servery jsou nejdražší možností, ale to je kompenzováno nekompromisním výkonem a zmiňovanými možnostmi přizpůsobení.

Cloud hosting – Škálovatelnost a spolehlivost

Cloud hosting je relativně nová technologie, která umožňuje webům využívat síť propojených serverů, což znamená, že vaše webové stránky mohou být hostovány na několika různých serverech. To zajišťuje vysokou úroveň škálovatelnosti a spolehlivosti, protože pokud jeden server selže, ostatní mohou převzít jeho úlohu.

Krok č. 4: Tvorba webu s WordPressem – #1 mezi webovými nástroji

Jakmile máte doménu a hosting, dalším krokem je výběr nejlepšího nástroje pro tvorbu webových stránek. Pokud vám mohu něco konkrétního doporučit, tak ideální volbou je jít s nejpopulárnějším, nejkonfigurovatelnějším a nejvíce uživatelsky přívětivým nástrojem v prostředí internetu – WordPressem.

Existují dva typy WP: WordPress.org – samostatně hostovaná verze, no a také WordPress.com, což je blogovací komunita provozovaná společností Automattic, tvůrci WordPressu.

Doporučuji vám používat WordPress.org, protože právě v jeho rámci si web sami spravujete a nejste vázáni na placené tarify a pravidla WordPress.com.

Křivka učení je pro WordPress.org sice o něco vyšší, ale výsledná odměna v podobě vámi vytvořených www stránek rozhodně stojí za to…a nakonec to tak složité zase není.

Další důvody, proč doporučuji WordPress.org:

  • Je zdarma a open source (což znamená, že kdokoli ho může upravit).
  • Chcete web bez programování? Žádný problém – programování nepotřebujete.
  • Je nekonečně přizpůsobitelný, takže můžete vytvořit jakýkoliv typ webové stránky.
  • WP je vhodný pro všechny typy webových stránek, od blogů a e-shopů až po firemní stránky.
  • Existuje početná, aktivní komunita vývojářů a uživatelů.
  • WP je bezpečný a pravidelně aktualizovaný proti bezpečnostním rizikům.

Jak nainstalovat WordPress na Wedosu (kvalitní český poskytovatel hostingových služeb a domén)

Instalace systému WordPress na Wedosu je jednoduchý úkol. O kvalitě jejich služeb jsem již psal mj. v recenzi Wedosu, kterou si v případě potřeby můžete přečíst. Vynikající je rovněž jejich ochotná zákaznická podpora, kterou si nemohu vynachválit. Zde jsou instrukce krok za krokem, jak vybudovat jednoduchou webovku, kterou si můžete rychle přizpůsobit:

1. Navštivte WEDOS a přihlaste se do svého účtu.
2. V bočním panelu administrace Wedosu klikněte na „Webhosting“ a následně vyberte název hostingu, na který chcete WP instalovat.
3. Opět v bočním panelu vašeho webhostingu najděte sekci „Instalátor aplikací“.
4. V instalátoru aplikací vyhledejte WordPress a klikněte na tlačítko „Instalovat…“
5. V detailech instalace nezapomeňte na následující:

  • Vyberte doménu, na kterou chcete WordPress nainstalovat.
  • Nastavte přihlašovací údaje pro administrátorský účet webu (uživatelské jméno a heslo) atd.
  • V souhrnu vše pečlivě zkontrolujte.

6. Po zadání všech potřebných informací spusťte instalaci a systém WP se automaticky nainstaluje na váš hostingový účet, resp. doménu.
7. Po dokončení instalace obdržíte potvrzení a shrnující informace.
8. Pro správu webu, přidání příspěvků, změnu šablon a další možnosti nastavení přejděte na vaši webovou stránku, kde je WP instalován – obvykle adresa webu/wp-admin (například www.mujweb.com/wp-admin).
9. Zadejte přihlašovací údaje, které jste vytvořili během instalačního procesu na Wedosu.

Krok č. 5: Výběr šablony – Navrhněte svůj web

Šablona je pomyslnou výkladní skříní online prezentace a jejího obsahu. V roce 2022 se počet šablon dostupných na WordPress.org blížil hranici 10 000, ale dnes už existuje téměř 60 000 šablon dostupných pro platformu WP od různých dalších poskytovatelů. Pro začátečníka může být tak ohromný výběr šablon poněkud matoucí. Proto je tak užitečné znát účel webu, resp. pro koho je tvořen a komu má sloužit (o tom ostatně byla řeč v dřívějších pasážích článku). 

Mezi perfektní blogovací šablony patří například Astra a OceanWP, obě jsou známé svou snadnou použitelností. Jako e-shopové šablony lze použít například Divi a GeneratePress. Fotografové a umělci mohou vyzkoušet třeba Air a Clean Portfolio, což jsou perfektní šablony pro kreativní profesionály. Vždy je potřeba dbát na to, aby daná šablona byla tzv. responzivní – čili uměla se přizpůsobit různým velikostem obrazovky, od mobilů až po větší desktopy. To už dnes splňuje naprostá většina šablon, což vám ulehčí práci s výběrem.

Jak nainstalovat WP šablonu na váš web

Ve WordPressu je instalace šablon extra snadná, následujte tyto kroky:

1. Přihlaste se do vaší WP administrace.
2. V bočním menu přejděte na ‚Vzhled‘.
3. Klikněte na „Šablony“ a „Instalovat šablonu“.
4. Prohledejte šablony, které se vám líbí a klikněte na tlačítko „Instalovat“.
5. Následně klikněte na „Aktivovat“ a tím šablonu uvedete do provozu.

Šablony lze také nahrát ve formátu .zip. Jednoduše vyberte možnost „Nahrát šablonu“ – Vybrat soubor – Instalovat.

Krok č. 6: Stránky versus příspěvky: Jaký je mezi nimi rozdíl?

Stránky a příspěvky jsou dva typy obsahu, které slouží různým účelům. Pojďme si vysvětlit konkrétní rozdíly mezi nimi, což je poměrně častým tématem, ve kterém uživatelé WP tápou.

Příspěvky: Tyto jsou základem každého blogu. Příspěvky mohou být zařazeny do kategorií (rubrik) a označeny štítky (tagy) a navíc k sobě vážou datum publikování. Jsou také zahrnuty do RSS feedu webu a je pro ně typická možnost aktivovat diskusi (komentáře k příspěvkům). Příspěvky jsou dynamické a aktualizují se častěji než stránky. K přidání nového příspěvku stačí v bočním menu panelu administrace kliknout na Příspěvek > Vytvořit nový příspěvek.

Stránky: Ty jsou oproti příspěvkům v zásadě statické, nejsou řazeny podle data a nevyužívají kategorie (rubriky) ani štítky (tagy). Dobrými příklady stránek, které pravděpodobně znáte, jsou „Domovská stránka“, „O nás“ a „Kontakt“. Stránky obvykle nelze komentovat. Stránky jsou tedy ideální pro nestatický obsah; jakmile je stránka nastavena, obsah se zřídkakdy mění. K přidání nového příspěvku stačí v bočním menu panelu administrace kliknout na Stránky > Vytvořit novou stránku.

Nastavení domovské stránky webu

Vaše domovská stránka může mít podobu stránky s posledními příspěvky na blogu, anebo podobu běžné, statické domovské stránky. V administraci tak musíte definovat, co se na úvodní stránce (Homepage) bude zobrazovat.

Nutno podotknout, že domovská stránka je první obsah vašeho webu, který návštěvníci vidí, když na vaše webovky zavítají. Logicky by tedy obsah domovské stránky měl být dostatečně zajímavý a informativní. 

Jak nastavit konkrétní stránku jako domovskou

Ve vaší WordPress nástěnce přejděte do ‚Nastavení‘ > ‚Zobrazování‘. V sekci ‚Na úvodní stránce zobrazit‘ vyberte ‚Úvodní stránka‘, no a poté přiřaďte jednu ze stránek, které jste předtím vytvořili, jako vaši ‚Domovskou stránku‘. Jak si můžete všimnout, lze nastavit také konkrétní ‚Stránku s příspěvky‘.

Nezapomeňte vše uložit tím, že klikněte na ‚Uložit změny‘ v závěru stránky. Tím je domovská stránka plně připravena k zobrazování.

Pamatujte také, že úspěch webu výrazně závisí na efektivitě domovské stránky, která je pomyslnou výkladní skříní toho, co děláte, respektive o čem web je. Měla by tedy komunikovat, kdo jste, co děláte a lákat návštěvníky k dalšímu prozkoumávání webu.

Krok č. 7: Rozšíření funkcionality webu prostřednictvím pluginů

Nyní se dostáváme k jedné z mocných funkcí WordPressu, totiž pluginům. Pluginy pro WordPress si můžete představit jako „přídavné aplikace“, které lze do webovek integrovat, a snadno je tak rozšířit funkce, které nejsou ve WordPressu standardně k dispozici.

Pluginy umí všechno možné i nemožné – zkrátka na co si vzpomenete – od vytváření kontaktních formulářů, přes galerie obrázků až po newsletterové funkce. Je tak poměrně snadné se nechat unést a web „přehltit“ příliš mnoha pluginy. Proto je potřeba mít na paměti, že každý nainstalovaný plugin klade na web „zátěž“, což znamená, že příliš mnoho pluginů je takřka jistou cesou ke snižování výkonu a zpomalování webu.

Jak vybrat pluginy

Na základě výše zmíněného doporučuji, abyste se zaměřili pouze na pluginy, které opravdu potřebujete, což pomůže pomoci zajistit stabilitu a rychlost webu. Mnoho pluginů je zdarma, zatímco jiné umožňují i placenou verzi s pokročilejšími funkcemi.

Níže je seznam různých pluginů, které mám osobně ověřené a mohu vám je s klidným svědomím doporučit:
1. W3 Total Cache: Tento cachovací plugin ukládá často využívaná data v rámci webovek, aby výrazně zlepšil jejich výkon, a to tím, že prohlížeč nemusí stahovat soubory znovu a jsou v něm přednačtené.
2. UpdraftPlus: Pokud potřebujete zálohovat web, abyste chránili vaši práci, UpdraftPlus vám pomůže zajistit zálohování webu a jeho rychlou obnovu v případě ztráty dat nebo nečekaných problémů.
3. Wordfence Security: Wordfence je výkonný bezpečnostní plugin, který pomáhá chránit web před malwarem, hackery a dalšími bezpečnostními hrozbami.
4. Contact Form 7: Tento plugin vám umožní vytvořit a spravovat kontaktní formuláře.
5. WooCommerce: Pokud plánujete provozovat online obchod, WooCommerce je v podstatě standardem pro přidání e-commerce funkcionalit na web.

Pluginy pro WordPress nainstalujete přímo z bočního panelu administrace > Pluginy > Přidat nový plugin. Tím se dostanete do „tržiště“ s pluginy, kde pomocí zadání klíčového slova nebo zadáním konkrétního názvu pluginu najdete přesně to, co potřebujete. Pak už jen stačí kliknout na ‚Instalovat nyní‘ a WordPress plugin nainstaluje.

Poté je potřeba plugin ještě aktivovat, což můžete udělat ihned po instalaci, po které se tlačítko k aktivaci objeví přímo u pluginu, anebo tak, že kliknete na Pluginy > Přehled pluginů, kde najdete dotyčný plugin v seznamu a klikněte u něj na ‚Aktivovat‘. Poté je plugin plně připravený k používání.

Krok č. 8: Připravte se k odstartování – Zveřejněte web

Spuštění webu znamená, že web je přístupný veřejnosti. Až doteď jste pracovali za scénou – navrhování, tvoření obsahu, testování – abyste se připravili na okamžik, kdy se objevíte na sténě a ukážete světu váš zbrusu nový web.

Publikujte web

Náhled webu: Před spuštěním se ujistěte, že vše, co jste vybudovali slouží svému účelu. Zkontrolujte formátování, gramatické a stylistické chyby, otestujte funkčnost všech odkazů a ujistěte se, že web vypadá dobře na všech zařízeních – počítačích, tabletech, mobilech…

Požádejte o zpětnou vazbu přátele nebo známé. Je jasné, že na nový web budete pyšní…ale to je často zdrojem jistého méně objektivního pohledu na věc. Proto doporučuji, abyste si řekli o zpětnou vazbu. Požádejte přátele nebo známé, aby posoudili jejich zážitek s navigací na webu, uspořádáním jednotlivých prvků, designem, responsivitou na mobilních zařízeních atd.

Nezapomeňte také zkontrolovat nastavení viditelnosti webu pro vyhledávače: V bočním panelu administrace přejděte do ‚Nastavení‘ > ‚Zobrazování‘ a ujistěte se, že políčko ‚Zakázat prohledávání a indexování obsahu webu‘ není zaškrtnuté. V opačném případě byste dali pokyn přicházejícím robotům vyhledávačů, aby web neprocházeli a neukazovali ve výsledcích vyhledávání. To je přesně to, co nechcete!

Propagujte web

Vytvoření webu je pouze prvním krokem. Další nezbytnou součástí celého procesu je propagace webu, abyste získali publikum a mohli z něj maximálně těžit. Níže uvádím pár tipů, které se osvědčily mě, ale mohou i vám.

Využijte sociální média: Používejte platformy jako Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn nebo Threads ke sdílení obsahu webu.

Věnujte pozornost optimalizaci pro vyhledávače (SEO): Implementace různých SEO technik (optimalizace webu) může zlepšit jeho viditelnost ve výsledcích vyhledávání. To zahrnuje analýzu klíčových slov, tvorbu kvalitního obsahu nebo získávání kvalitních zpětných odkazů.

Pravidelně publikujte příspěvky: Google miluje čerstvý obsah a čtenáři také. Udržujte web aktuální, a to pravidelnou tvorbou nových příspěvků a aktualizací obsahu. Tím můžete reálně zlepšit pozici webu ve výsledcích vyhledávání, a navíc to dá vašemu publiku důvod k pravidelným návštěvám.

Email marketing: Dejte publiku příležitost odebírat e-maily se zajímavými informacemi. Například s novinkami z vašeho prostředí, tipy a triky atd. Přihlášení k odběru novinek na vašem webu je skvělý způsob, jak sbírat e-maily návštěvníků. Ovšem pozor, volbou nevhodných e-mailů a jejich častým rozesíláním to může hraničit spíše se spamem a adresované jedince můžete spíše odradit.

Navazování spolupráce: Navážte spolupráci s jinými blogery nebo vlivnými osobnostmi ve vašem odvětví. Můžete také vytvářet hostující příspěvky na jiných webech jeden druhého nebo spolupracujte na projektech. Díky tomu můžete na webovky přivést lidi od spolupracujících partnerů.

Zvažte placenou reklamu: Můžete využít pay-per-click (PPC) reklamu s platformami jako Google Ads nebo Seznam Sklik. Můžete cílit podrobně, např. na konkrétní demografické skupiny, abyste zvýšili viditelnost webu pro konkrétní publikum..

Webináře a podcasty: Pořádání informačních webinářů nebo účast v podcastech souvisejících s vaším oborem může také zajistit účinnou propagaci vašeho webu.

Měřte svůj výkon: Využijte nástroje jako Google Analytics ke sledování výkonu webu. Tento nástroj vám poskytne podrobné informace o tom, odkud vaše návštěvnost přichází a které strategie fungují (nebo naopak nefungují), což vám umožní přizpůsobit váš přístup a maximalizovat vaše úsilí v oblasti propagace.

Pamatujte si, že efektivní propagace vyžaduje čas a vytrvalost. Nebuďte zklamaní, pokud návštěvnost neporoste v průběhu krátšího časového horizontu; to se obvykle stává a není to ničím překvapujícím. Rád bych vám doporučil, ať dále pokračujete ve tvorbě atraktivního obsahu, optimalizujete váš web pro vyhledávače a experimentujte s různými strategiemi. Pokrok na sebe jistě nenechá dlouho čekat.

Pár jednoduchých otázek o tvorbě webových stránek

Co je to tvorba webů?

Tvorba webových stránek je proces vytváření a designu internetových stránek nebo e-shopů pro firmy, organizace nebo jednotlivce.

Proč bych měl/a řešit rychlost webu?

Rychlost webu můžete zkontrolovat například prostřednictvím nástroje PageSpeed Insights od Googlu. Rychlost je důležitá nejen s ohledem na uživatelskou přívětivost (rychlejší web = menší pravděpodobnost, že vám z webu někdo v důsledku nedočkavosti předčasně odejde), ale také s ohledem na to, jak Google hodnotí kvalitu vašeho webu (rychlost je jedním z důležitých faktorů).

Jak si mohu zdarma vytvořit web?

Web můžete zdarma vytvořit pomocí různých online nástrojů na tvorbu webů jako Webnode, Wix, anebo WordPress. Jediné, k čemu se zpravidla váže platba (nikterak vysoká) je zřízení domény a hostingu.

Jaké jsou výhody vlastní domény a webhostingu?

Vlastní doména a hosting slouží k tomu, aby váš web mohl být k dispozici všem ostatním lidem online. Webhosting je server, na kterém je uložený obsah webu a doména je adresou, pod kterou lidé web naleznou.

Jaké jsou nejlepší nástroje na tvorbu webů?

Mezi nejlepší nástroje na tvorbu webů patří Webnode, WordPress, Wix a další redakční systémy, které umožňují tvorbu profesionálních stránek dle vašich představ, a to velmi jednoduchým způsobem.

Jaký je rozdíl mezi tvorbou webových stránek a e-shopů?

Tvorba webových stránek se zaměřuje na prezentaci informací, zatímco tvorba e-shopů je zaměřena na online prodej zboží s možností platby a objednávkou přímo na stránkách.