Skip to main content

SEO (či SEO optimalizace) a co to přesně znamená?

Optimalizace pro vyhledávače (SEO) je zjednodušeně řečeno optimalizace webových stránek za účelem zlepšení jejich umístění na stránkách s výsledky vyhledávání (SERP). Někdy se také používá nepřesné označení SEO optimalizace. A proč nepřesné? Budeme-li termín SEO doslovně překládat z angličtiny (Search Engine Optimization = SEO), jako nejpřesnější překlad nám vyjde: optimalizace pro vyhledávače. SEO optimalizace by pak byla vlastně: optimalizace pro vyhledávače optimalizace, což logicky zní jako nesmysl. Proto se větší část odborníků na SEO „zježí“, když před nimi použijete označení SEO optimalizace. Také já se v tomto článku budu držet korektního označení SEO, resp. optimalizace pro vyhledávače.

Jak už jsem zmínil výše, SEO se primárně zabývá zlepšováním umístění webových stránek ve výsledcích vyhledávání (SERP), ať se týkají vyhledávače Google, Seznam, Yahoo apod. Z toho pro majitele webu plyne hned několik příjemných benefitů. Mimo jiné – zvýšení organické (tedy přirozené, neplacené) návštěvnosti webových stránek. Tedy dobře provedenou optimalizaci webu poznáte třeba podle toho, že web má větší příliv návštěvníků, kteří se v ideálním případě na web vrací opakovaně. S tím souvisí další benefit, kterým je celkové zviditelnění webu, aniž byste museli cokoliv platit. V případě SEO je investice především časová. Díky kvalitnímu obsahu, se kterým jde SEO ruku v ruce, je Váš web navíc výrazně věrohodnější, což může vést třeba k vyššímu počtu konverzí (nákupu zboží, služeb, vyplnění formulářů atd.) Všechny zmiňované úpravy na webových stránkách tedy probíhají právě proto, aby weby byly atraktivnější pro vyhledávače a zobrazovaly se ve výsledcích vyhledávání na pěkných pozicích ve vhodnou chvíli – když lidé hledají klíčová slova související s Vaší činností.

Pojďme si to ale více upřesnit a dotyčné informace převést do praxe. Pokud například provozujete květinářství v Českých Budějovicích a někdo hledá „květiny České Budějovice“ – jako majitel  webu tohoto květinářství zákonitě chcete, aby se webové stránky Vašeho květinářství zobrazovaly někde v horní části výsledků vyhledávání, ideálně na prvních deseti místech výsledků vyhledávání. No a právě zde přichází na řadu SEO. Optimalizací svých webových stránek zvýšíte jejich šanci, že se budou ve výsledcích vyhledávání na těchto vyšších pozicích zobrazovat, což může vést k tomu, že vaše webové stránky navštíví více lidí a stanou se potenciálními zákazníky Vašeho květinářství. No a to je skvělá zpráva, že?!

Jaké jsou klíčové prvky SEO?

Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov je v principu výzkum všech možných slov v souvislosti s předmětem webu. Jedná se o proces identifikace klíčových slov a frází, které lidé používají k vyhledávání produktů nebo služeb podobných těm vašim. V případě, že provozujete například zmiňované květinářství v Českých Budějovicích, analýza klíčových slov Vám ukáže nejrůznější fráze, které s tímto předmětem podnikání souvisejí a jsou uživateli často vyhledávané – např. květinářství České Budějovice, květiny České Budějovice, rozvoz květin České Budějovice, velkoobchod květin České Budějovice atd. Získané informace o vyhledávaných klíčových slovech lze následně využít k optimalizaci obsahu vašich webových stránek, meta tagů a dalších prvků s cílem zlepšit pozice ve vyhledávačích pro tato klíčová slova. A jak si můžete základní analýzu klíčových slov udělat sami? Začněte průzkumem klíčových slov souvisejících s vaším podnikáním, produkty nebo službami. Pomocí nástrojů, jako je Google Keyword Planner nebo Sklik nástroj pro plánování klíčových slov můžete určit, která klíčová slova mají vysoký objem vyhledávání a nízkou konkurenci. Více se dozvíte v mém článku o analýze klíčových slov.

Optimalizace jednotlivých stránek webu

Ta se týká všech Vašich stránek na webu (zejména pak blogových článků, článků se službami ad.) – zahrnuje optimalizaci celkového obsahu , titulků, popisků ad., obrázků a dalších prvků na jednotlivých stránkách, aby byla zajištěna dostatečná relevantnost s ohledem na klíčová slova a témata, na která se zaměřujete.

Tvorba obsahu

Nejde o nic jiného, než o vytváření vysoce kvalitního, relevantního a poutavého obsahu, který je pro SEO naprosto zásadní. Vyhledávače upřednostňují webové stránky, které uživatelům poskytují hodnotné informace. Takže čím více kvalitního obsahu máte, tím více příležitostí k umístění na cílová klíčová slova máte. A co z toho pro Vás tedy plyne? Vytvářejte vysoce kvalitní, relevantní a poutavý obsah, který je optimalizován pro vaše cílová klíčová slova. Tento obsah by měl uživatelům poskytovat hodnotu a odpovídat na jejich otázky. Více o tomto tématu se dozvíte v mém článku o obsahové strategii, stejně jako v článku o copywritingu.

Budování zpětných odkazů, tzv. Linkbuilding

Budování odkazů je proces získávání zpětných odkazů z jiných webových stránek. Zpětné odkazy fungují jako „posilovna věrohodnosti“ a autority webů, které vyhledávačům, jako je Google a Seznam, naznačují, že webové stránky jsou hodnotné a relevantní. Čím více kvalitních odkazů směřuje na vaše webové stránky, tím větší je pravděpodobnost, že se dobře umístíte na cílová klíčová slova.

Technická optimalizace

Technická optimalizace se týká, přeneseně řečeno, zákulisní optimalizace Vašich webových stránek. Může jít mj. o opravu nefunkčních odkazů, zvýšení rychlosti webových stránek, a stejně tak optimalizaci webovek pro mobilní zařízení. Více se dozvíte v mém článku o technickém SEO.

Analytika a sledování výsledků SEO optimalizace

 Abyste mohli sledovat úspěšnost svého úsilí v oblasti SEO, musíte mít k dispozici analytiku a průběžně sledovat výsledky webových stránek. To zahrnuje sledování návštěvnosti, hodnocení a konverzí vašich webových stránek a provádění změn na základě shromážděných údajů. Jsou k tomu dnes velmi šikovné a profesionální nástroje, jako je Google Analytics. Doporučujeme si tyto analytické nástroje nastavit, abyste mohli sledovat návštěvnost, hodnocení a konverze svých webových stránek.

Nutno zmínit, že SEO je nepřetržitý proces, protože vyhledávače neustále mění své algoritmy a způsoby hodnocení webových stránek. Klíčem k úspěšné optimalizaci SEO je udržovat si přehled o nejnovějších trendech a osvědčených postupech.

SEO zajímavosti aneb co je dobré vědět

  1. SEO není jen o klíčových slovech: Optimalizace klíčových slov je sice důležitým aspektem SEO, ale není jedinou věcí, na které záleží. Vyhledávače při hodnocení webových stránek berou v úvahu také faktory, jako je uživatelské prostředí (resp. přívětivost webu směrem k jeho návštěvníků), rychlost webových stránek (je obecně známo, že jakmile trvá načítání webových stránek příliš dlouho, uživatelé zpravidla ztrácejí trpělivost a web v horším případě opustí) a schopnost se přizpůsobit mobilním zařízením, jako jsou tablety a mobilní telefony (tzv. responzivita webu)
  2. SEO může mít významný vliv na podnikání: dobré umístění ve vyhledávačích může ovlivnit finanční výsledky podnikání. Jinými slovy, webové stránky, které se umístí na prvních příčkách výsledků vyhledávání, získávají velkou část organické návštěvnosti, což může vést ke zvýšení zisků, aniž by majitel webu platil za reklamu.
  3. Místní SEO je důležité pro místní podniky: Pokud váš podnik obsluhuje místní oblast, je důležité optimalizovat webové stránky pro místní vyhledávání. To zahrnuje například zápis firmy do služby Firemní profil na Googlu (služba zcela zdarma), používání místních klíčových slov v obsahu webu atd. Mít firemní profil na Googlu je pomyslným základem pro každého podnikatele s firmou, kterou chce ukázat světu.
  4. Sociální média mohou také ovlivňovat SEO webu: Tzv. signály ze sociálních médií, jako jsou lajky, sdílení a sledující, mohou pozitivně ovlivnit pozice webových stránek ve výsledcích vyhledávání. Sociální média mohou také zvýšit návštěvnost webových stránek, což může zvýšit autoritu webu a zlepšit umístění ve vyhledávačích.
momentka Michala Kaczora z kanceláře

Mgr. Michal Kaczor
SEO specialista

Moje SEO služby Vám pomohou zlepšit viditelnost webových stránek a jejich reputaci ze strany vyhledávačů (Google, Seznam). Rád s Vámi realizuji bezplatnou a nezávaznou úvodní on-line schůzku a připravím pro Vás ty nejlepší SEO služby.

SEO

SEO konzultace na míru

Mgr. Michal KaczorMgr. Michal Kaczor9. 4. 2024