Skip to main content

V rámci svých služeb řeším s klienty také tzv. technické SEO. Co to je a v čem spočívá? Technické SEO je jedním z důležitých aspektů optimalizace webu pro vyhledávače (SEO). Konkrétně se zaměřuje na optimalizaci technických prvků webových stránek tak, aby stránky byly pro vyhledávače viditelnější a přístupnější. Souvisí s ním pochopitelně také celková uživatelská zkušenost (čili to, jak se uživatel na webu cítí – potažmo zda je ochoten na webu vůbec setrvat).

Do pomyslného checklistu spojeného s technickým SEO patří mj. následující:

  • Odeslání souboru Sitemap Googlu
  • Vytvoření srozumitelné struktury webu
  • Optimalizace technických aspektů obsahu
  • Zlepšení rychlosti webu
  • Optimalizace webu pro mobilní zařízení
  • Hledání a oprava problémů s duplicitním obsahem

Technické SEO a jeho důležité pilíře

Pojďme si jednotlivé aspekty, které technické SEO zahrnuje rozpracovat více dopodrobna.

Soubor Sitemap a jeho odeslání Googlu

Jednoduše řečeno, soubor s názvem Sitemap a obvykle příponou XML (čili Sitemap.xml) slouží k tomu, aby informoval vyhledávače o URL adresách webu, které je možné procházet a indexovat. Je to pomyslná mapa Vašeho webu, pomocí které může Google snadno najít Vaše webové stránky a zařadit je do svého katalogu. Díky tomuto souboru Google nebo Seznam ví, jaké stránky web obsahuje a kde je lze najít, což je užitečné také v případě, kdy jde o rozsáhlejší web, který má mnoho stránek a podstránek.

Vytvoření srozumitelné struktury webových stránek

Technické SEO začíná zajištěním správné struktury webu s jasnou hierarchií, logickou navigací a správnou strukturou adres URL. To vyhledávačům usnadní pochopení obsahu vašeho webu a jeho správné indexování. Pokud majitel webu nedbá na logickou strukturu a provázání jednotlivých stránek, ty pak mohou být pro vyhledávače komplikované a ne zcela srozumitelné. Struktura webových stránek bývá často označována také jako tzv. architektura – to je způsob, jakým jsou stránky propojeny v rámci vašeho webu. Kvalitní architektura webu Vám zajistí, že vyhledávač (ať už je to Google, anebo Seznam, rychle a snadno najde a prohledá obsah Vašeho webu.

Optimalizace technických aspektů obsahu čili technické SEO obsahu

Technické SEO zahrnuje také optimalizaci technických aspektů obsahu webu, a to nejen pro vyhledávače, ale také pro samotné uživatele, kteří web navštěvují. Patří sem především nadpisy (od nejvýznamnějšího H1 až po H6), a stejně tak titulky (title), popisky (description), alternativní popisky u obrázků (alt) a videí atd. To vše v souhrnu zajišťuje, že je obsah pro vyhledávače, a stejně tak uživatele relevantní, informativní a celkově dobře srozumitelný.

Zlepšení rychlosti webu

Pomalé načítání webových stránek může být významnou překážkou úspěchu. Dnešní uživatel není zvyklý při načítání strávit delší dobu než několik vteřin. Pokud se web načítá třeba více než 10 vteřin, je dost pravděpodobné, že jeho návštěvníci brzy ztratí trpělivost a web opustí. Proto je rychlost webu jedním z nejdůležitějších aspektů technického SEO. Zcela jistě sem patří také optimalizace obrázků a dalších prvků. Spousta uživatelů ukládá na svůj web datově objemné obrázky, což značně zpomaluje rychlost webu. Proto je dnes nepsaným pravidlem, aby obrázky na webu byly ve formátech nové generace (např. WEBP), aby jejich datový objem nebyl tak vysoký, a tedy rychlost webu jimi nebyla značně ovlivňována. Technická optimalizace SEO zahrnuje také v některých případech optimalizaci kódu webu.

Optimalizace webu pro mobilní zařízení

S rostoucím využíváním mobilních zařízení k prohlížení webu je nezbytné zajistit, aby byly vaše webové stránky optimalizovány pro uživatele mobilních zařízení. Řeč je o takzvané responzivitě webových stránek, ke které patří vhodný design webu přizpůsobený pro mobilní zařízení. Teprve pak je možné s projektem v dnešní době obstát, nejen z hlediska SEO. Žijeme totiž v době, které se ne nadarmo přezdívá „mobile first“ doba – čili „mobilní zařízení na prvním místě“.

Hledání a oprava problémů s duplicitním obsahem

Duplicitní obsah je, když máte jeden a ten samý obsah webu na více vstupních stránkách. Čili např. na stránkách:

https://michalkaczor.cz/clanky/clanek-o-mne/
https://michalkaczor.cz/blog/clanek-o-mne

Tohoto problému je vhodné se vyvarovat, neboť vyhledávače Google a Seznam na něj mohou v mnohých ohledech negativně pohlížet.

Shrnutí výhod, které přináší technické SEO

Výhod technické optimalizace pro vyhledávače SEO je celá řada, mj:

  • Lepší viditelnost ve vyhledávačích: Dobře optimalizované webové stránky se s větší pravděpodobností umístí na vyšších pozicích na stránkách s výsledky vyhledávání, což vede ke zvýšení viditelnosti a návštěvnosti.
  • Lepší uživatelská zkušenost: Optimalizací webu pro vyhledávače i uživatele můžete uživatelům poskytnout lepší zážitek, což může vést k většímu zapojení a konverzím.
  • Větší důvěryhodnost značky: Dobře strukturované, rychle se načítající a uživatelsky přívětivé webové stránky mohou pomoci etablovat vaši značku jako důvěryhodný zdroj informací, což vede ke zvýšení důvěry a loajality zákazníků.

Závěrem lze říci, že technické SEO je kritickým aspektem úspěšné strategie SEO a dobře provedená kampaň technického SEO může přinést mnoho výhod, včetně lepší viditelnosti ve vyhledávačích, lepšího uživatelského komfortu a zvýšené důvěryhodnosti značky. Zaměřením se na technické aspekty svých webových stránek můžete zajistit, aby byly vaše webové stránky přístupné a viditelné pro vyhledávače a aby byl váš obsah optimalizován jak pro vyhledávače, tak pro uživatele.

momentka Michala Kaczora z kanceláře

Mgr. Michal Kaczor
SEO specialista

Pomáhám klientům optimalizovat jejich weby pro vyhledávače a postupně růst v organickém vyhledávání (Google, Seznam). Rád s Vámi realizuji bezplatnou a nezávaznou on-line konzultaci a připravím pro Vás ty nejlepší SEO služby.