Skip to main content

Jak jistě víte, optimalizace pro vyhledávače (SEO) je dnes klíčovým aspektem digitálního marketingu. Ať už jste jednotlivec, menší firma, anebo korporátní společnost, určitě jste o problematice SEO slyšeli. Jedná se o celkovou optimalizaci obsahu a struktury webových stránek s cílem zlepšit jejich umístění na stránkách s výsledky vyhledávání (SERP) – ať už se bavíme o Googlu, Seznamu, anebo jiných vyhledávačích. Nutno říct, že dosažení a udržení takových pozic ve výsledcích vyhledávání vyžaduje nepřetržité úsilí. Není to něco, co by šlo udělat mávnutím kouzelného proutku. Bohužel, SEO specialisté nejsou kouzelníci, kteří by dovedli nějakým magickým způsobem „zapnout SEO“ a vyšvihnout Váš web na první příčky vyhledávání. Dost možná jste podobné řeči někde slyšeli a kdosi Vám sliboval, že Vás na první místo ve vyhledávání dostane. Pak jste se pravděpodobně dostali do křížku s nějakým „SEO šamanem“…neboť profesionální SEO specialista Vám takový výsledek nezaručí…musel by mít onu magickou schopnost nahlédnout do algoritmů vyhledávačů a znát přesně jejich zákonitosti. A to bohužel nikdo z nás nesvede. Co ovšem dovedeme, je optimalizovat web na takové úrovni, aby měl vysoký potenciál se na přední příčky ve vyhledávání dostat. Pokud se chcete dozvědět více, vřele doporučuji přečíst si článek o SEO. Nyní ale zpět k tématu SEO auditu. V tomto článku se budeme zabývat tím, co je to SEO audit, jakých faktorů na webu si v SEO auditu při práci s mými zákazníky všímáme, no a proč je SEO audit tolik důležitý. V každém případě, pokud provozujete jakýkoli on-line projekt, jeho optimalizaci pro vyhledávače se prostě a jednoduše nevyhnete. To je jedním z důvodů, proč se na mě klienti mnohdy obracejí s žádostí o profesionální SEO audit webu.

Co je to SEO analýza webu čili SEO audit?

SEO audit je v souhrnu ideální příležitostí k tomu, abyste mohli zlepšit výkon Vašeho on-line projektu ve výsledcích vyhledávání. Analyzuje totiž všechny podstatné faktory, které se podílejí na umístění webu ve výsledcích vyhledávání (SERP). Je to v podstatě taková „zdravotní prohlídka“ Vašeho webu. Stejně jako chodíte jednou za čas k lékaři, který Vám provede zdravotní prohlídku za účelem zjištění/zajištění Vašeho komplexního zdraví, SEO specialista provádí pomyslnou zdravotní prohlídku Vašemu on-line projektu, aby zjistil/zajistil komplexní zdraví Vašeho webu. SEO audit si všímá především obsahových faktorů a technických faktorů (viz technické SEO) v rámci webu. Hlavním cílem SEO auditu je pochopitelně identifikovat takové problémy, které by mohly bránit webu na cestě v umístění ve vyhledávačích. U toho však audit zdaleka nekončí, jeho součástí je poskytnout také možná řešení, resp. doporučení v daných problematických oblastech, aby byly všechny překážky na cestě napraveny a webu nic nepřekáželo v umisťování na lepších příčkách ve vyhledávání. Níže zmíním typické faktory na webu, které se v rámci SEO auditu sledují.

SEO analýza webu a faktory, na které se v ní zaměřujeme

Pokud Vás zajímá, co všechno při práci s klienty sleduji a jaké faktory jsou z perspektivy SEO auditu důležité, v souhrnu jsou to především tyto:

  • Soubor Sitemap, (ne)indexace stránek ve vyhledávačích Google a Seznam – audit zmapuje nejen existenci a obsah souboru Sitemap (tzv. Mapy stránek), ale také skutečnost, jaké stránky webu jsou v rámci vyhledávačů Google a Seznam zaindexovány – resp. o jakých stránkách webu vyhledávače vědí a jsou schopny je indexovat a zobrazovat ve výsledcích vyhledávání – díky tomu zákazník předejde jakýmkoli problémům s indexováním stránek, a potažmo s jejich zobrazováním ve výsledcích vyhledávání.
  • Soubor Robots.txt – analýza zmapuje obsah souboru Robots.txt (tedy soubor s instrukcemi pro roboty vyhledávačů – tzv. Crawlery) – v tomto souboru jsou souhrnně zaznamenány všechny části webu, ke kterým mají roboti přístup, a naopak ty, ke kterým roboti přístup nemají – díky tomu zákazník předejde potenciálním problémům s tím, že roboti mohou mít zakázaný přístup ke klíčovým částem webu.
  • HTTPS protokol – analýza mimo jiné zmapuje, zda on-line projekt používá protokol HTTPS čili protokol, který zajišťuje zabezpečenou a šifrovanou komunikaci v síti, čímž se předejde potenciálním problémům s tímto protokolem, neboť jeho absence je v očích dnešních vyhledávačů nežádoucí a může vést k negativním opatřením ze strany vyhledávačů na úkor webu zákazníka (neboť stránky bez HTTPS protokolu jsou v dnešní době vnímány spíše jako rizikové). Někdy se u klientů stává, že web běží zároveň na obou dvou protokolech – tedy zabezpečeném (HTTPS) a nezabezpečeném (HTTP), přičemž není nastaveno přesměrování z HTTP na HTTPS – díky této části auditu zákazník předejde podobným problémům s protokoly.
  • Neexistující stránky (404) – audit zmapuje, zda jsou všechny stránky na webu funkční a tzv. nevrací kód neexistující stránky 404 – v případě, že jsou takové problémy na webu klienta nalezeny, je mu doporučeno, aby neexistující stránky byly přesměrovány (skrze kód 302) na existující a relevantní stránku. Díky tomu zákazník předejde problémům souvisejícím s neexistujícím obsahem v rámci webových stránek.
  • Rychlost stránek a faktory, které se na ní podílejí – audit komplexně zanalyzuje rychlost webu, která je dnes zásadním faktorem při celkovém hodnocení on-line projektu vyhledávači – je sledován nejen celkový výkon webu z hlediska rychlosti, ale také celkové datové velikosti a rychlost/odezva serveru poskytovatele webhostingu, stejně jako velikost obrázků (přičemž ideální je používání formátů nové generace, jako např. WEBP a velikost jednoho do cca 50 kB) – to vše v souhrnu umožní lépe optimalizovat rychlost webu zákazníka, aby výkon v žádném případě nepřekážel v hodnocení webu vyhledávači.
  • Nadpisy H1-H6, titulky, popisky, alternativní popisky u obrázku – audit na jednotlivých vstupních stránkách hodnotí, zda nechybí veškeré důležité atributy, přičemž důraz je kladen právě na nadpisy, titulky, popisky, alt tagy u obrázků ad. U titulků a popisků je nejen kontrolován počet znaků z hlediska aktuální metodiky Googlu, ale také je kontrolována přítomnost nadpisů, alt tagů u obrázků – to vše je v souhrnu naprosto klíčové pro správnou indexaci jednotlivých stránek ve vyhledávačích Google a Seznam a zobrazování stránek v jejich prostředí.
  • Duplicitní obsah – v rámci webu zákazníka je také mapován tzv. duplicitní obsah, který často vzniká používáním stejného obsahu buďto v rámci jednoho webu, anebo díky tomu, že obsah je zkopírován z jiného webu a použit na webu zákazníka, přičemž duplicitní obsah pak zákonitě snižuje kvalitu webu, a potažmo hodnocení „v očích“ vyhledávačů Google a Seznam.
  • Interní odkazy / prolinkování – základem kvalitního webu z hlediska SEO je pochopitelně také provázanost obsahu, který je tzv. interně prolinkován prostřednictvím odkazů – audit tedy kompletně zanalyzuje, zda je web vhodně provázán linky (odkazy), zda jsou tyto odkazy funkční nejen z hlediska technického, ale také z hlediska použitelnosti.
  • Použitelnost na mobilních zařízeních (tzv. responzivita) – audit zmapuje, zda jsou stránky použitelné kromě desktopu také na mobilních zařízeních (mobily, tablety) – z dnešního pohledu totiž prakticky nemá smysl provozovat on-line projekt, který není responzivní a slibovat si od toho, že ho budou vyhledávače pozitivně hodnotit.

Nutno podotknout, že každý proces SEO auditu se liší, protože neexistuje žádný univerzální přístup. Existuje však několik základních problémů, které by měli majitelé stránek hledat. Níže Vám doporučím jednotlivé kroky, na které se lze zaměřit, pokud si chcete SEO audit provést v základu, svépomocí.

Proč je SEO audit důležitý?

Vyhledávače pravidelně aktualizují své algoritmy, což může ovlivnit hodnocení webových stránek. Pokud máte stránky dobře optimalizované a pravidelně sledujete novinky ze světa Seznamu, a především Googlu, pravděpodobně Vás nic moc nepřekvapí. Pokud ale dlouhodobě nesledujete novinky a trendy ve vyhledávačích a nevěnujete Vašemu on-line projektu dostatek pozornosti, může to být pomyslným hřebíčkem do on-line rakve 🙂 V takovém případě může být pro Vás SEO analýza webu čili SEO audit ideální. Provedení auditu SEO může pomoci identifikovat oblasti, které je třeba zlepšit, abyste zajistili, že vaše webové stránky budou odpovídat nejnovějším osvědčeným postupům SEO (bavíme se zde zejména o aktuální metodice Googlu, resp. Seznamu). Kromě toho Vám audit SEO pomůže identifikovat technické problémy, které mohou mít negativní dopad na uživatelskou zkušenost a vést k vysoké míře odchodů (tzv. Bounce Rate). Provedení auditu SEO je tedy důležitou součástí udržování umístění webu ve výsledcích vyhledávání (SERP). Pokud si na audit netroufnete sami a nechcete jej provádět svépomocí, neváhejte mne kontaktovat, milerád Vám s ním pomohu.

momentka Michala Kaczora z kanceláře

Mgr. Michal Kaczor
SEO specialista

Pomáhám klientům optimalizovat jejich weby pro vyhledávače a postupně růst v organickém vyhledávání (Google, Seznam). Rád s Vámi realizuji bezplatnou a nezávaznou on-line schůzku a připravím pro Vás ty nejlepší SEO služby.